Jom Jahit Hanbok

Sunday, December 13, 2015

diy hanbok
Idea nak menjahit hanbok ni datang bila nampak kain songket lebih. Rasa macam cantik pulak kalau buat hanbok. Guna mesin jahit? boleh la sikit2.. Buat pola? lagi la tak tahu. Buat baju tak pernah, tiba2 nak jahit hanbok. haha..memang kerja gila sikit. Sebab excited nak jahit, aku belajar la buat pola hanbok. Pilih design yang paling senang dan potong pola macam yang di ajar.



Jenis kain yang aku guna untuk jahit hanbok. Disebabkan kain songket ni tak berapa lebar, terpaksa la gabungkan dengan kain warna coklat. Kain merah pulak untuk tali. Susah jugak nak cari pola hanbok ni. Banyak dekat website korea tapi boleh faham sebab pola gambar tu dah cukup menerangkan segala-galanya. Tapi aku tak tiru sebijik sangat pola tu. Ada la ubah2 sikit. Pola yang aku lukis hanya bahagian JEOGORI. Bahagian skirt, lain hari pikir sebab tak jumpa kain yang sesuai lagi. 

diy hanbok
Hasil hanbok yang hampir siap dijahit. Bahagian tangan dengan tali tak siap lagi. Bila nak siap pon tak tahu lah. Untuk kain, aku rasa elok guna kain yang keras sikit macam songket ni. Kalau guna kain lembut, nampak tak cantik. Yang ni dari pandangan aku la.
Contoh pola hanbok yang aku guna. Ni aku lukis sendiri tau.

diy hanbok
Bahagian yang paling mencabar nak buat adalah bahagian kolar. Waduh! Susah sangat  untuk aku yang tak pandai jahit baju. Tapi yang penting, best kot jahit hanbok. Okey tak hanbok aku ni? boleh la kot.haha. Tak susah mana pon sebab jahit lurus. Moga2 siap Hanbok (Jeogori) ni. Nanti dah siap, aku share. Nantikan.hihi

Annyeong ^^

You Might Also Like

0 comments

Recent Comments