Homemade Bertih Jagung

Friday, January 09, 2015


 Post pertama bagi tahun 2015.. Hoyeah! Untuk makluman korang semua, saya ni adalah blogger yang tak berapa nak aktif .. Jadi, untuk tahun 2015, saya berharap saya akan post lebih banyak benda yang saya minat dalam MY ILGI ni.. aduh, skema habis.


Senang rupanya nak buat popcorn/ bertih jagung ni. Dari beli kat pasar, baik buat sendiri. Puas hati sebab murah dan boleh dapat banyak sekali masak..

Macam mana nak masak? Senang je.. Beli biji jagung macam kat bawah di giant atau aeon.


1- Panaskan margerin dalam periuk. Bila dah cair dan cukup panas, masukkan dalam 4 biji jagung. Tutup dan tunggu sampai semua 4 biji tu meletup.
2- Masukkan segenggam biji jagung ke dalam periuk. Tutup api dan kira sampai 30 sambil goyangkan periuk.
3- Hidupkan api semula secara sederhana.
4- Tunggu sekejap dan nikmati lah alunan pop pop dari dalam periuk anda. Siap!

Berapa banyak nak guna marjerin?
- Agak2 cukup untuk cover biji jagung dalam periuk tu.. Nak sedap sikit, tambah la garam ikut selera.

Kenapa nak kira 30?
-Ntahla la.haha.. Jumpa dalam website omputih. Dalam banyak resepi2, cara tu antara yang berjaya lah.

Cara buat gula karamel?
Saya buat agak2 je.. Gula, margerin, dan air sikit. Ada jugak yang letak soda bikarbonat. Tapi kalau ikut aku, tak letak soda bikarbonat lagi sedap..

Kalau tahap malas nak buat karamel, makan macam tu pon dah sedap. Tapi jangan lupa perisakan dengan garam. Barulah syok sambil tengok movie kan2..


You Might Also Like

0 comments

Recent Comments