Natto atau Cheonggukjang

Sunday, January 29, 2017


Siapa pernah makan natto? Kalau tengok rupa memang tak menyelerakan, rasa loya pon ada.. Kalau Jepun ada Natto, Korea ada Cheonggukjang (청국장). Cara nak buat natto dan cheong guk jang ni pon lebih kurang sama. Kacang soya yang sudah dimasak di tapai menggunakan jerami padi dan diperam pada suhu yang sesuai

Natto

Kebiasaan nya, Natto boleh dimakan dengan nasi atau dimakan begitu saja. Tak tau la kenapa orang suka makan natto ni, nak kata sedap tak juga tapi boleh la. Rasa macam makan kacang pon ada. Rupa dan rasa yang berlendir lepas dikacau boleh buat tekak korang rasa lain macam.. Walaupon ada diberi sejenis kicap dengan natto ni, saya tak makan sebab nak elak rasa was-was. Tapi masalah timbul lepas makan natto, saya diserang sakit kepala dan cirit birit. Hahaha.. Tak pasti sama ada Natto dah tak elok atau badan ni susah nak terima natto.

Natto jepun


Cheonggukjang

Kalau di Korea Cheonggukjang dimasak untuk dijadikan sup atau stew. Kalau doenjang berbulan bulan baru jadi, cheonggukjang dalam 3 hari dah siap. Dalam erti kata lain, cheonggukjang adik beradik dengan doenjang. Cara nak sediakan pes cheonggukjang pon senang cuma hancurkan cheonggukjang yang dah siap dan campurkan dengan garam dan serbuk cili. Kemudian boleh la masak sup ala korea gitu.

Makan Natto
Natto

 Buat Sendiri Natto

Sebenarnya dulu nak buat sendiri natto sebab nak tahu rasa dia macam mana. Sebab susah sangat nak buat, pergi la cari dekat isetan klcc sambil beli edamame. Tapi lepas makan natto dan jatuh sakit, tak jadi nak buat sendiri. huhuhu.. Tapi sebab cheonggukjang ni lebih kurang sama dengan natto teringin pula nak buat sendiri tapi mana nak cari rice straw. Cara lain mungkin boleh beli natto, hancurkan dan campur dengan garam dan serbuk cili. Tapi yang pasti bau cheonggukjang tak menyelerakan sama macam natto tapi natto kat atas ni tak ada bau pulak. Pelik.

Siapa pernah makan cheonggukjang jjigae, macam mana rasa dia? Berbau ke?

You Might Also Like

0 comments

Recent Comments