Sebab Jerawat Berdasarkan Jenis Darah

Wednesday, January 18, 2017

Adakah jenis darah mempengaruhi kemunculan jerawat? Bila difikirkan balik ayat ni macam ada yang tak betul tapi apa salahnya kalau cuba memahami dari sudut yang berlainan. Idea ni timbul bila setiap kali makan pisang atau mangga muka akan mula meragam dan buat hal. Dari situ mula la cari dr google dan terjumpa satu artikel yang mengaitkan jenis darah dan diet mempengaruhi kemunculan jerawat.

   acne blood group

Saya Jenis Darah A
Agak terkejut bila baca yang pisang dan mangga antara makanan yang perlu dielakkan bagi kumpulan darah A. Lagi terkejut bila teh yang semestinya minuman kegemaran pun sama. Oh tidak.. Patutlah sebulan hari tu minum kopi pekat (langsung tak sentuh teh) cystic acne tak ada pulak naik. Jadi bertambah yakin la aku dengan teori ni tapi teori ni tidak semestinya boleh diguna pakai oleh semua orang. Contoh makanan yang tidak digalakkan bagi blood group A antaranya tomato, kobis, terung, kentang, oren, daging dan lain-lain. 

Takut Nak Makan
Bila dah tahu, memang takut nak makan tapi kalau mengidam sangat, memang makan sikit je lah. Diet mengikut jenis darah juga membantu bagi yang nak turunkan berat badan atau prihatin dengan kesihatan. Kadang2 kita tak tahu apa penyebab jerawat atau masalah kulit tapi senarai makanan mengikut jenis darah boleh digunakan sebagai panduan. Lain badan lain kesannya sebab tu kena uji dekat badan sendiri. 

Teori
Bukti saintifik tak pasti ada atau tidak tapi teori dia bila protein lectins yang terdapat dalam makanan tak serasi dengan antigen dalam darah, lectin ni akan target organ atau sistem badan (ginjal, perut, usus, hati, etc.). Lectin juga boleh bertindak seperti hormon atau fake hormones. Nak tau lebih lanjut boleh klik sini The Lectin Connection.

Bagi yang stress dengan masalah kulit macam jerawat, boleh cuba diet mengikut jenis darah. Makan makanan yang disarankan dan elakkan makanan yang memudaratkan.
Tapi, seksa nya tak boleh minum teh. Sekarang ni ketagih dengan kopi sampai tak boleh hidup tanpa kopi.  

You Might Also Like

0 comments

Recent Comments